شنبه 25 اسفند 1403  

خط مشی کتابخانه

خط مشی کتابخانه مرکزی دانشگاه علوم پزشکی آبادان.

استفاده کنندگان و شرایط عضویت

الف- اعضای هیأت علمی:

کلیه اعضای هیات علمی پس از تأیید امور هیأت علمی و یا امور اداری و تکمیل فرم عضویت می توانند از کتابخانه استفاده کنند.

ب-اساتید مدعو و مدرسین حق التدریس:

کلیه اساتید مدعو و مدرسین حق التدریس در طول ترم و مدتی که با دانشگاه قرارداد دارند، می توانند با ارائه معرفی نامه ازآموزش و تکمیل فرم عضویت ازکتابخانه استفاده کنند. شایان ذکر است پس از پایان نیمسال قرارداد تسویه حساب با کتابخانه الزامی است.

ج-دانشجویان:

کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل دانشگاه با تکمیل فرم عضویت، می توانند از کتابخانه استفاده کنند.

د-کارکنان:

 کلیه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی آبادان اعم از رسمی، پیمانی، طرح، قراردادی (تبصره 3 و 4) و شرکتی با تأیید امور اداری و تکمیل فرم عضویت می توانند عضو کتابخانه شوند.

امانت و جریمه دیرکرد


*دانشجو و پرسنل امکان امانت 4 و اعضای هیأت علمی امکان امانت 7 جلد کتاب یا سایر منابع و مواد آموزشی را دارند. در شرایط خاص تغییر تعداد به اطلاع اعضا می رسد.

*مدت امانت برای دانشجو و پرسنل به طور معمول 15 روز و برای اعضای هیأت علمی 30 روز می‌باشد، که در شرایط خاص مانند تعطیلات نوروز، تابستانی و ... کتابخانه شرایط جدید را اعلام می‌کند.

*اعضای کتابخانه موظف هستند کتاب و سایر مواد آموزشی را در تاریخ مقرر به کتابخانه برگردانند، در غیر این‌صورت مشمول جریمه به ازای هر روز2000 ریال می‌باشند  .
 

*در صورت مفقود شدن کتاب، آسیب دیدن کتاب (با آب، غذا، چای، نوشابه و ...) بایستی عضو کتاب مورد نظر را را تهیه و در اختیار کتابخانه قرار دهد، در غیر اینصورت موظف به جبران خسارت 2 تا 5 برابر قیمت روز کتاب به تشخیص رئیس کتابخانه می باشد. شایان ذکر است، تا زمان دریافت کتاب جدید، جریمه روزانه (2000ریال) برای وی لحاظ می‌گردد یا کارت فرد به حالت تعلیق در می آید.

*منابعی که به امانت داده نمی شود عبارتند از: کتابهای مرجع از قبیل دایره المعارف‌ها، اطلس‌هاو.. و نشریات ادواری و پایان نامه ها
*کتب مرجع در سالن مرجع قابل استفاده هستند.
*امکان امانت منابع مرجع جهت مدت کوتاه مانند کلاس درس، جلسه امتحان با تأیید استاد درس بلامانع است.
*امانت منابع مرجع برای یک روز با بررسی بخش امانت امکان پذیر است.

شئونات اخلاقی استفاده از خدمات کتابخانه

از آنجا که کتابخانه و سالن های مطالعه علاوه بر اینکه یک محیط آموزشی و پژوهشی قلمداد می شوند، به عنوان محیط فرهنگی نیز در نظر گرفته می شوند؛ لذا، رعایت شئونات اخلاقی دارای اهمیت بسیاری است، که نکات اخلاقی مورد نظر در زیر بیان شده است. 

*رعایت نظم و سکوت کتابخانه و سالن های مطالعه
*رعایت پوشش مناسب
*احترام به کارکنان کتابخانه 
*حفظ نظافت و پاکیزگی کتابخانه و سالن های مطالعه
*عدم مصرف دخانیات در محیط کتابخانه و سالن های مطالعه
*عدم استفاده از موبایل در محیط کتابخانه، به ویژه در سالن های مطالعه
*عدم جابجایی لوازم کتابخانه و سالن های مطالعه 
*پرهیز از خوردن، آشامیدن و خوابیدن در سالن مطالعه 
*پرهیز از خارج کردن منابع بدون اطلاع کتابدار 
*عدم استفاده از سالن مطالعه به عنوان محلی جهت تشکیل جلسات انجمن، دورهمی دوستانه و ...
*عدم جا به جایی و پنهان کردن کتاب ها و به هم ریختن نظم قفسه ها 

تسویه حساب 

تسویه حساب با کتابخانه شامل تحویل کتاب های امانت برده شده، پرداخت جریمه دیرکرد و یا سایر جرایم است.

الف- اعضای هیات علمی: قبل از استفاده از فرصت های مطالعاتی خارج از کشور، مرخصی مطالعاتی، مرخصی های طولانی مدت، انتقالی، بازنشستگی و هر گونه قطع ارتباط استخدامی اعضای هیأت علمی با دانشگاه بایستی با کتابخانه نیز تسویه حساب کنند. 

ب- اساتید مدعو و حق التدریس: در پایان ترم و پایان قرارداد منابع امانی بایستی به کتابخانه پس داده شود. در غیر اینصورت، فهرست اسامی اساتید حق التدریس و قراردادی که منابع امانی خود را باز نگردانده‌اند به حسابداری اعلام خواهد شد. لذا، تسویه مالی این اساتید و پرداخت حق التدریس پس ازتأیید تسویه حساب با کتابخانه صورت می گیرد.

ج- دانشجویان در زمان فارغ التحصیلی و انتقال دائم به سایر دانشگاه ها بایستی طی فرم موجود با کتابخانه تسویه نمایند. در غیر این‌صورت چنانچه دانشجو با داشتن منابع امانتی نزد خود، دانشگاه را ترک نماید، اداره آموزش مسئول جبران خسارت می باشد.

نکته1:  اداره آموزش دانشگاه موظف است لیست دانشجویانی که به هر دلیل برای مدتی محروم از تحصیل شده اند و یا اخراج خواهند شد را به کتابخانه اعلام کنند تا کتابخانه نیز با دانشجو تسویه حساب نماید. 

نکته2: کتابخانه موظف است، در پایان هر سال تحصیلی اسامی اعضایی که کتاب های امانت گرفته شده را باز نگردانده اند و یا دارای جرایم دیرکرد بیش از 1،000،000ریال هستند را اعلام نماید تا نسبت به استرداد منابع و یا مبلغ جریمه اقدام گردد.

نکته3: کلیه فارغ التحصیلان تحصیلات تکمیلی و پزشکی جهت تسویه حساب علاوه بر موارد ذکر شده می بایست یک نسخه از پایان نامه خود را به همراه قالب الکترونیکی آن بر طبق "شیوه نامه تنظیم پایان نامه دانشگاه" تهیه و به کتابخانه مرکزی تحویل دهند.

مجموعه سازی

جایگاه کتابخانه در هر دانشگاه دارای اهمیت بسیاری می باشد، تهیه منابع چاپی، الکترونیکی و راهکارهای تأمین منابع از عملکردهای مهم کتابخانه ها می باشد. کتابخانه از نظر سازمانی در خدمت اهداف سازمان و جهت دستیابی به اهداف و ارتقاء وضع موجود قدم برمی دارد. تأمین منابع امر مهمی است که با محدودیت های گریرناپذیری چون کمبود بودجه و فضای فیزیکی نیز همراه است. لذا، دقت نظر در این مرحله بسیار مهم است زیرا بایستی منابع مورد نیاز گروه های آموزشی تهیه گردد و از سویی از بودجه و فضای موجود استفاده بهینه گردد.


الف- مراحل تهیه منابع اطلاعاتی

  1. مطالعه سرفصل دروس هر رشته و استخراج منابع

  2. نظرسنجی از گروه های آموزشی

  3. کنترل مجموعه کتابخانه به ویژه رفرنس های مهم هر رشته از نظر روزآمدی

  4. بررسی مجموعه کتابخانه و تطبیق لیست منابع پیشنهادی گروه های آموزشی با مجموعه موجود

  5. تهیه لیست نهایی

  6. اقدام به سفارش منابع مورد نیاز

ب- تهیه پایگاه های اطلاعاتی

  1. بررسی پایگاه های اطلاعاتی مورد اشتراک از طریق کنسرسیوم وزارت بهداشت و قراردادن لینک آنها در سایت کتابخانه دیجیتال

  2. نظرسنجی از گروه های آموزشی

  3. بررسی پایگاه های پیشنهادی

  4. تأمین اعتبار

  5. انعقاد قرارداد

وجین

هر مجموعه ای جهت به روز بودن و پویایی بیشتر نیاز به بررسی مجموعه در فواصل زمانی منظم دارد؛ حاصل این بررسی به حذف منابع پیشین، جایگزینی منابع جدید و ... است. از جمله اهداف وجین عبارتند از:

  1. ایجاد فضای کافی و مناسب برای منابع اطلاعاتی

  2. پویا و زنده نگهداشتن مجموعه

  3. تسهیل و تسریع دسترسی به منابع به روز

الف-ضوابط وجین:

  1. نسخه های تکراری از یک منبع که مورد استفاده قرار نمی گیرند. با توجه به کارکرد منبع نسخه تکراری مشخص و وجین می شوند.

  2. منابع آسیب دیده و معیوب. در صورتی که این منابع همچنان مورد تقاضا باشند نسخه های جدید جایگزین می گردد و یا در صورت عدم وجود نسخه جدید مورد صحافی قرار می گیرند.

  3. منابع اهدایی که با مجموعه سنخیت ندارد.

  4. کتاب هایی که بیش از 5 سال مورد استفاده قرار نگرفته اند.

  5. انتشار ویرایش جدید منبع و تهیه ویرایش جدید به تعداد کافی. در این صورت از ویرایش قبلی 2 نسخه نگهداری می شود و بقیه وجین می شوند.

  6. منابع هسته، مرجع، هنری و تاریخی هر رشته وجین نمی شوند.

ب- اعضای كميته وجين:

  1. رئیس کتابخانه مرکزی

  2. کارشناس بخش امانت یا سفارش

  3. معاون یا مدیر پژوهشی

  4. نماینده گروه آموزشی یا تأیید وجین منابع گروه آموزشی توسط مدیر گروه آموزشی

ج- مراحل وجين:

  1. مشخص کردن لیست منابع وجینی بر اساس ضوابط وجین

  2. تشکیل کمیته و اتخاذ تصمیم لازم جهت هر یک از منابع

  3. خروج منبع از مجموعه، دفتر ثبت، برگه دان، برنامه

  4. تهیه صورتجلسه نهایی و تأیید معاونت پژوهشی

  5. برگزاری نمایشگاه از منابع وجین شده یا ارسال به کتابخانه های درخواست دهنده مانند خوابگاه ها، بیمارستان ها و ...